بدنسازی

سیرتاپیاز بدنسازی

آسمونی : سلامتی و تندرستی از بهترین نعمتها و از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی هر انسانی است , زیرا از یک سو به او توانایی مقابله در برابر دشواریها و محرومیتها بخشیده و از سویی دیگر ظرفیت و توان بهره مند شدن از نعمتها و مواهب الهی را در زندگی به او ارزانی می دارد . اهمیت ورزش در سلامت و بهداشت را می توان جزء ثابتی از ورزش دانست .

دلیل استقبال گسترده به ویژه در بین جوانان افزایش آگاهی از فواید ورزش و فعالیت بدنی منظم و مداوم در حفظ سلامت و ایجاد احساس رضایت و موفقیت در طول زندگی است.
نتایج بسیاری از تحقیقات این موارد را ثابت کرده است : فواید ورزش در سلامت قلب و عروق , کاهش و تثبیت وزن بدن , ایجاد هماهنگی و نرمی اعضاء و افزایش و درک و احساس مغزی را ثابت کرده است .
به طور کلی فعالیتهای ورزشی در دوران جوانی و نوجوانی می بایست مثل غذا خوردن به صورت یک عادت در آید , زیرا ورزش و فعالیتهای بدنی منظم نه تنها در سلامتی جسم و روان موثر بوده بلکه از بروز بسیاری از بیماریها مانند چاقی و بیماریهای عروقی و قلبی جلوگیری می کند .

 

به طور حتم , نام بدنسازی یا تمرینات با وزنه , و اخباری مبنی بر تاثیرات مثبت آن بر سلامتی افراد را بارها از رسانه های صوتی و تصویری دیده و شنیده اید , به عنوان مثال تحقیقات اخیر دانشمندان علم پزشکی حاکی از این است که تمرینات با وزنه یا همان بدنسازی , ورزشی است که شما را قادر می سازد تا در کوتاهترین زمان ممکن بدن خود را تحت فشار معینی قرار دهید , و حتی این امکان را به شما می دهد تا بخشی خاص از بدن را به صورت مجزا و به میزان و شدت دلخواه تمرین دهید .

 

فــوایــد ورزش بــدنــسازی :

قدرت عضلات را زیاد می کند.

دوام ماهیچه ها را طولانی می کند.

اندام را متناسب می سازد.

قدرت تارهای ماهیچه ای و استخوانی را افزایش می دهد.

به بدن سلامتی و زیبایی می بخشد.

اجرای حرکات ورزشی را توسعه می دهد.

انعطاف پذیری را زیاد می کند.

قدرت و سرعت بدن را افزایش می دهد.

فشارهای عصبی ناشی از کارهای روزانه را کاهش می دهد.

قلب را قوی کرده و سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

فشار خون را تنظیم می کند.

عمر را زیاد کرده و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

یک فرم عالی نوسازی برای عضلات و مفاصل افراد معلول یا ضعیف به حساب می آید.

ثابت کردن کلسترول خون و ازدیاد هموگلوبین و سلولهای قرمز خون.

و هزاران اثر کاربردی و مفید دیگر .

بدنسازی

بـــدنـــسازی از لــحاظ مــصرف اکســیژن :

۱٫ تمرینات هوازی ۲٫ تمرینات غیر هوازی
تمرینات هوازی ( ایروبیک ) تنها ورزشهای هوازی هستند که که به طور همزمان برای تهیه انرژی از دو منبع انرژی بدن یعنی کربوهیدرات ( گلوکز خون ) و چربی خون استفاده می کند . در حین اجرای تمرینات هوازی در هر ثانیه کالری بیشتری نسبت به هر نوع تمرین دیگری سوخته می شود . اگر کاهش وزن یکی از اهداف ورزشکار باشد به تمرینات هوازی میتوانیداعتماد کنید .
تردمیل ,دوچرخه سواری , البتیکال , دو یدن , شنا و غیره .

در تمرینات غیر هوازی یا همان تمرینات با وزنه بیشتر کالری از طریق منابع کربوهیدرات ( قند خون ) مصرف می شود , به همین دلیل باعث به تعویق افتادن کاهش وزن می شود به دلیل این که همزمان به امادگی و وزن عضلات اضافه میشود, تمرینات با وزنه دارای فواید بسیار زیادی برای کل بدن می باشد . انجام تمرینات با وزنه باعث می شود که چگالی استخوانها افزایش یابد , مفاصل و تاندونها قوی تر شوند و همچنین عضلات افزایش حجم پیدا کنند و تمام این موارد باعث می شوند که فردهم جوان بماند و هم احساس سلامتی بیشتری در خود احساس کند , ضمن اینکه افزایش حجم عضلانی باعث ارتقاء سطح متابولیسم بدن نیز می شود .

 

فــــرم بـــدنــــــهــا :

1- لاغر و استخوانی یا اِکتومورف ( Ectomorph )

2- بدن چاق یا اِندومورف ( Endomorph )

3- بدن های ورزیده عضلانی نه چاق و نه لاغر یا مِزومورف ( Mezomorph )

تمــــرینـــات بـــــا وزنــــه :

هیچ ورزش دیگری در روی کره زمین به اندازه تمرینات با وزنه و بدنسازی نمی تواند باعث افزایش حجم عضلات شود . شما می توانید با انجام تمرینات با وزنه و استفاده از برنامه های بدنسازی به حجم عضلات خود کمک کنید . دامنه کاربرد تمرینات با وزنه تنها به این که بر حجم عضلاتتان بیفزاید محدود نمی شود و می توان از آن برای دستیابی به کارکردهای متفاوتی مثل افزایش سرعت , قدرت , استقامت و سایز بدن استفاده کرد . برای این که بخواهید هر یک از عضلاتتان بزرگتر به نظر برسند باید از برنامه تمرینی مختص به همان عضله استفاده نمایید . در مراحل اولیه بدنسازی تقریبا هر برنامه ای برای شخصی موثر واقع شده و باعث رشد می شود , به مرور زمان این روند آهسته تر میشود.

رژیــــم غـــذایـــــی

رژیــــم غـــذایـــــی :

یکی از مهمترین عوامل در افزایش حجم عضله رژیم غذایی مناسب می باشد . اکثر متخصصان ورزشی مدعی هستند که تاثیر رژیم غذایی در مقایسه با تمرینات با وزنه به صورت برابر عمل کرده و حتی در بعضی موارد دارای تاثیرات بیشتری نیز می باشد .

آرنولد شوارتزینگر می گوید :

تمرینات با وزنه صرفا باعث تقویت عضلات می شود و برای ساختن عضلات بیشتر و رشد آنها , رژیم غذایی شما باید از لحاظ ارزش غذایی در سطح بالایی باشد و باعث رشد و افزایش وزن می گردد . پُرتِر کاتلِر معتقد است : اولین و مهم ترین چیزی رژیم غذایی مناسب است . که برای افزایش حجم عضلانی باید به آن توجه خاص مبذول داشت
اکثر بدنسازان اهمیت تغذیه را نادیده گرفته و به این نکته توجه ندارند که عامل اصلی برای افزایش وزن اضافه کردن حجم عضلات , تغذیه و رژیم غذایی است .

 

تـــمرینـــات ســــخــــت :

انجام تمرینات بدنسازی به منظور حجم عضلانی بیشتر واقعا یک کار پر زحمت و پر مشقت است, و هیچ راه دیگری جز این وجود ندارد . اگر عکسهای بدنسازان مطرح جهان را ببینید به طور آشکار یک مورد کاملا برایتان جلب توجه خواهد کرد و آن هم این است که انگار این

اشخاص در حال درد کشیدن هستند که واقعا هم همینطور است , زیرا اضافه کردن بر حجم عضلات خیلی سخت است . در اصل فرد بدنساز می خواهد فضایی بیشتر درروی کره زمین اشغال کند و واقعیت امر این است که این کار ساده نیست , زیرا اگر بدنسازی کاری ساده و راحت بود , شما در اطرافتان افراد زیادی با فیزیک بدنی ایده آل و بدنهای عضلانی مشاهده می کردید .

 

 

By 40sport

دیدگاهتان را بنویسید