چقدر باید برای عضله سازی وقت بگذاریم؟

عضله سازی چقدر زمان می برد؟

زمانی که فردی ورزش کردن را آغاز می کند، یکی از پرسش های رایج مدت زمان لازم برای عضله سازی است و پاسخ آن می تواند پیچیده‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد.

با افزایش سن انسان، توده عضلانی و قدرت آن، به ویژه در مردان که با آهنگی سریع‌تر نسبت به زنان هم سن خود از دست دادن توده عضلانی را تجربه می کنند، تحلیل می روند.

گفته می شود، هرچه در زمان آغاز برنامه ورزشی عضله بیشتری در بدن انسان وجود داشته باشد، تغییرات بیشتری طی تمرین دیده خواهد شد.

ادامه متن در ادامه مطلب

واکنش عضلانی به تمرینات مقاومتی در مردان و زنان به دلایل مختلفی متفاوت است. از جمله عوامل تاثیرگذار در این زمینه می توان به اندازه بدن، ترکیب، و نقش هورمون ها اشاره کرد.

نتایج یک مطالعه که قدرت عضلانی در مردان و زنان را مقایسه کرده بود، نشان داد که زن ها نه تنها دارای فیبرهای عضلانی کوتاه‌تری هستند که قدرت کمتر را موجب می شود، بلکه اختلاف قدرت ممکن است به واسطه توزیع بافت بدون چربی نیز شکل بگیرد.

بهترین روش برای عضله سازی چیست؟

ترکیب تمرینات قدرتی در برنامه ورزشی روشی خوب برای شکل گیری حجم، قدرت و سطوح تناسب کلی عضلانی است. تمرینات قدرتی شامل استفاده از وزنه می شوند، که البته این به معنای استفاده از دمبل یا دستگاه های دیگر نیست. به عنوان مثال، تمرینات قدرتی را می توان با استفاده از وزن خود فرد یا کش های مقاومتی نیز انجام داد.

به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی های احتمالی نباید در انجام تمرینات قدرتی زیاده روی کرد. افزایش مقدار و نوع وزنه باید به صورت تدریجی صورت بگیرد تا بدن قدرت کافی را کسب کرده و با وزنه ها سازگار شود.

توصیه شده است که 8 تا 10 تمرین قدرتی طی دو روز یا بیشتر در هفته انجام شوند. این تمرینات باید با 8 تا 12 بار تکرار در دو تا سه ست انجام شوند.

با افزایش قدرت و استقامت بدن، انجام 8 تا 12 تکرار با وزنه ای مشابه برای فرد آسان‌تر می شود. هر زمان که توانایی لازم برای تکمیل بیش از 12 تکرار را داشتید می توانید وزنه را سنگین‌تر کنید.

نقش رژیم غذایی در عضله سازی چیست؟

در شرایطی که ورزش برای عضله سازی و افزایش قدرت فوق العاده است، اما رژیم غذایی نیز عاملی کلیدی در رشد و پرورش عضلات محسوب می شود. برخی ریزمغذی ها و درشت‌مغذی ها نقش مهمی در رشد و قدرت عضلانی ایفا می کنند.

درشت‌مغذی ها

درشت‌مغذی ها شامل پروتئین ها، کربوهیدارت ها، و چربی ها می شوند و بدن برای ارائه عملکرد درست به آنها نیاز دارد.

پروتئین برای عملکرد عادی بدن عنصری کلیدی است. پروتئین ها شامل گوشت، لبنیات، دیگر محصولات حیوانی، مغزهای خوراکی، غلات، و لوبیاها می شوند و برای ارائه عملکرد درست استخوان ها، پوست، اندام ها، هورمون ها، آنزیم ها، پادتن ها، و انتقال دهنده های عصبی به آنها نیاز است. پروتئین های مصرفی به اسید آمینه های مورد نیاز بدن تجزیه می شوند.

کربوهیدارت ها منبع انرژی بدن محسوب می شوند و به دو گروه کربوهیدارت های ساده و کربوهیدارت های پیچیده تقسیم می شوند.

کربوهیدارت های ساده بسیار سریع تجزیه می شوند، در شرایطی که گوارش کربوهیدارت های پیچیده به زمان بیشتری نیاز دارد. منابع کربوهیدارت ها شامل میوه ها، سبزیجات، و غلات می شوند و باید 40 تا 60 درصد از کالری دریافتی روزانه فرد را تشکیل دهند.

چربی ها باید 20 تا 30 درصد از کالری مصرفی روزانه فرد را تامین کنند. از منابع رایج چربی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آووکادو

کره

روغن نارگیل

روغن زیتون فوق بکر

اسیدهای چرب امگا-3 موجود در ماهی

مغزهای خوراکی

دانه های خوراکی

تخم مرغ

روغن MCT (تری گلیسیرید زنجیره متوسط)

لبنیات پر چرب

شکلات

 

ریزمغذی ها

ویتامین ها و مواد معدنی گروه ریزمغذی ها را تشکیل می دهند. این مواد مغذی برای پردازش درشت‌مغذی ها ضروری هستند.

ریزمغذی ها شامل ویتامین های ب-کمپلکس و ویتامین C محلول در آب، و ویتامین های محلول در چربی A، K، D، و E می شوند.

افزون بر این، برای افرادی که قصد عضله سازی دارند، مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، و روی، و همچنین الکترولیت هایی مانند سدیم، پتاسیم، و منیزیم ضروری هستند.

پیش از آغاز استفاده از هر گونه مکمل صحبت با یک پزشک یا متخصص تغذیه برای حصول اطمینان از بی خطر بودن مصرف آنها ضروری است.

نقش تمرینات هوازی در عضله سازی چیست؟

تمیرنات هوازی بخشی ضروری از سلامت قلب و سوخت و ساز محسوب می شوند و می توانند برای رشد عضلانی نیز مفید باشند.

تمرینات هوازی زمانی که برای 30 تا 45 دقیقه در روز و چهار تا پنج بار در هفته انجام شوند، بیشترین سود را برای رشد عضلانی دارند. شما باید با پزشک خود درباره محدوده ایمن برای ضربان قلب حین انجام تمرینات هوازی صحبت کنید.

نتیجه گیری :

ساخت عضلاتی سالم برای عملکرد درست و میزان قدرت بدن حیاتی است. اگرچه ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا متوجه رشد عضلانی خود شوید، انجام ترکیبی از تمرینات قدرتی، تمرینات هوازی، و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم نتایج را به حداکثر می رساند.

 

این مطالب توسط سایت بدنسازی گر آوری شده و هرگونه کپی داری از این مطالب بدون ذکر منابع حرام و پی گرد قانونی دارد.

By 40sport