کندرومالاسی کشکک چیست؟

کندرومالاسی کشکک یا سندرم زانوی دونده (همچنین به عنوان CMP شناخته می شود) همان نرم شدن غضروف استخوان کشکک است.

اگر چه در بسیاری از موارد علت اصلی این بیماری مشخص نیست ، ولی ضربه های قبلی به مفصل زانو و استخوان کشکک در ایجاد آن موثرند.

بیماری طی زمان ، پیش رونده بوده و معمولا در مراحل پایانی ، آرتروز کشککی رانی ایجاد می کند. کندرومالاسی کشکک بیشتر در جوانان به خصوص دختران جوان دیده می شود.

در اکثر موارد بیمار یک دختر ۱۵ تا ۱۸ ساله است. در این بیماری غضروف کشکک ، نرم و به تدریج تکه تکه می شود.

 

کندرومالاسی-کشکک-چیست؟

کندرومالاسی کشکک چیست؟

البته این بیماری در افراد بزرگسال به دلیل استفاده زیاد از زانو نیز بروز می کند.

بقیه در ادامه مطلب

نرمی غضروف patellae با نشانه های غیر طبیعی ظاهر می شود. گاهی بیمار از درد و سوزش در قسمت زیرین زانو یا کشکک گلایه دارد ، در حالی که ممکن است در زمان هایی دیگر دردی نداشته باشد. فعالیت های جهشی و دویدن باعث افزایش درد می گردد.

معمولا در زانو تورم وجود ندارد ، ولی گاهی تورم مختصری دیده می شود. بلند شدن از صندلی ، خم کردن همزمان زانوها و همچنین بالا و پایین رفتن از پله ها درد بیمار را تشدید  می کند. به هنگام معاینه ، حرکت کشکک روی ران منجر به درد و کریپتاسیون (Crepitation) می شود ، یکی از روش های تشخیص روش آزمون مالش است. مثبت بودن آزمون مالش کشکک و ران (Patello Femoral Grinding Test) که بیمار از درد شکایت می کند ، نشانه ای از این بیماری است.

از نظر علایم آسیب شناسی ، این بیماری به چهار مرحله تقسیم می شود که معمولا در مرحله اول غضروف استخوان کشکک نرم شده و در مراحل بعدی به ترتیب غضروف استخوان شیاردار و سپس تکه ای از غضروف استخوان کشکک از جای خود جدا می شود و در مرحله آخر ، قطعه ای از استخوان فرد جدا شده و در نهایت بستری می شود.

این وضعیت ممکن است از آسیب حاد یا مزمن به کشکک یا اصطکاک بین استخوان کشکک و شیار استخوان ران به هنگام خم شدن زانو به وجود آید. در ضمن تنگ بودن باند iliotibial و تحت فشار بودن کیسه مفصلی (بورسیت) و بی ثباتی هسته و چرخش زانو نیز از عوامل بروز این مشکل می باشد.

درد در جلو یا سمت داخلی زانو هم در جوانان و بزرگسالان و هم در کسانی که از سال های قبل دچار آن شده و در آنان پیشرفت کرده است ، مشاهده می شود.

به ویژه کسانی که به فوتبال ، ژیمناستیک ، دوچرخه سواری ، قایقرانی ، تنیس ، باله ، بسکتبال ، اسب سواری ، والیبال ، پاتیناژ ، اسنوبورد ، اسکیت بورد و حتی شنا کردن می پردازند. درد پس از نشستن های طولانی است که به طور معمول احساس می شود. این بیماری در شناگران به دلیل انجام شنای قورباغه و حرکات پروانه ای که حرکات غیر معمول را در زانو ایجاد می کنند ، نیز شایع است.

درمان :

معمولا نرمی غضروف بدون تورم یا کبودی توسعه و پیشرفت می کند. تا زمانی درمان موثر خواهد بود ، که افراد از استراحت و پایبندی به یک برنامه درمان فیزیکی مناسب بهره مند شوند.

این اقدامات اجازه می دهد التهاب فروکش کند ، در حالی که همزمان باید از فعالیت های تحریک کننده برای چند هفته اجتناب و پرهیز کند. سپس به تدریج می توان فعالیت را از سر گرفت ، فعالیت های ورزشی مانند شنا می تواند به حفظ آمادگی بدنی فرد کمک کند و در عین حال برنامه درمان فیزیکی با تاکید بر تقویت و انعطاف پذیری ران و عضلات اطراف ران صورت پذیرد. استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد کشکک و تورم نیز ، مفید است.

بیمار باید از فعالیت هایی که منجر به تشدید درد می شود ، خودداری کند (مثلا پرهیز از فعالیت های جهشی ، دو زانو و چهار زانو نشستن و بالا و پایین رفتن زیاد از پله ، به ویژه اگر با سرعت زیاد انجام گیرد). جراحی هم راه دیگری است که کمتر طرفدار دارد ، به این دلیل که اغلب شیوه های درمان دیگر برای کاهش عوارض این بیماری موثر است و جراحی هم عوارض و سختی هایی دارد که عموماً تنها به عنوان آخرین گزینه مطرح می شود.

By 40sport

دیدگاهتان را بنویسید