کمبود ویتامین D چه عوارضی برای بدن دارد؟

تشخیص اینکه کمبود ویتامین D دارید یا خیر کار سختی است چرا که علامت های آن طیف گسترده ای دارد که برخی از آنها عبارتند از خستگی و در معرض شکستگی استخوان بودن. اما آیا علت آن را می دانید؟ برخی از علل کمبود ویتامین D می تواند به خاطر قرار نگرفتن در معرض نور خورشید یا عدم مصرف غذاهای حاوی این ویتامین باشد، اما علل دیگری نیز در این کمبود دخالت دارند. برای شناخت این علل در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید به اندازه کافی

با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین D در پوست ساخته می شود. بنابراین در افرادی که به اندازه کافی از این نور بهره نمی برند، مانند افرادی که در مناطق شمالی کره زمین زندگی می کنند یا افرادی که بیشتر زمان خود را در فضای داخلی به سر می برند، ممکن است دجار کمبود شوند.

 

افزایش سن

با بالا رفتن سن، همه افراد ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوند چرا که توانایی پوست برای ساخت این ویتامین کاهش می یابد. بنابراین افراد سالمند باید وقت بیشتری را در فضای باز و در معرض نور خورشید قرار بگیرند، یا از مکمل های حاوی این ویتامین استفاده کنند.

در صورت نیاز،  داروخانه آنلاین شبانه روزی می تواند برای تهیه مکمل های حاوی ویتامین D و یا مشاوره در مورد آن به شما کمک کند.

تیره بودن پوست

یکی از علل کمبود ویتامین D می تواند تیرگی پوست باشد چرا که وجود رنگدانه های ملانین در لایه اپیدرمال پوست، علاوه بر اینکه موجب تیره شدن رنگ پوست می شود، باعث می شود توانایی پوست در تولید ویتامین D کاهش پیدا کند.

بیماری کلیوی

بیماری های کلیوی موجب افزایش پروتئین هایی به نام فاکتور رشد فیبروپلاست می شوند که در توانایی بدن برای متابولیسم ویتامین D اختلال ایجاد می کنند.  یک مسئله‌ی بزرگ این است که تنها ۱۰ درصد از افرادی که بیماری کلیوی دارند، نسبت به این بیماری خود آگاه هستند.

 

بیماری سلیاک

علاوه بر نور خورشید، مصرف غذاهایی که سرشار از ویتامین D هستند از کمبود این ویتامین جلوگیری می کند، اما افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند ممکن است نتوانند از این غذاها به میزان کافی ویتامین D جذب کنند. همین دلیل موجب می شود که بسیاری از کودکان مبتلا به سلیاک، دچار کمبود ویتامین D باشند.

 

فیبروز کیستیک

در بیماری فیبروز کیستیک که یک بیماری ژنتیکی است، بدن مخاط غلیظی تولید می کند که می‌تواند موجب آسیب به ریه‌ها و روده‌ها شده و بر جذب مولکول‌های چربی اثر بگذارد. در صورتی که بدن نتواند چربی جذب کند، ویتامین های محلول در چربی نیز جذب نخواهند شد. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و به همین دلیل کسانی که فیبروز کیستیک دارند، در دریافت ویتامین D از غذا دچار مشکل می شوند. آسیب به ریه‌ها نیز به این معنی است که بیمارانی که فیبروز کیستیک دارند احتمالاً مدت زمان کمتری بیرون هستند و زیاد زیر نور خورشید قرار نمی‌گیرند.

 

بیماری کرون

 

بیماری کرون یکی دیگر از مشکلاتی است که در جذب ویتامین D توسط بدن اختلال ایجاد می‌کند. این بیماری که موجب التهاب در روده ها می شود، موجب می شود افراد مبتلا به آن ویتامین D کمی از مواد غذایی که می‌خورند دریافت می‌کنند.

 

چاقی

اگرچه چاقی موجب کاهش توانایی بدن در ساخت ویتامین D نمی شود، اما چربی موجود در بدن ویتامینD را حبس کرده و از مقدار ویتامین D که در بدن جریان می‌یابد کم می‌کند.

افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند می توانند با استفاده از محصولات کاهش وزن و اشتها که در داروخانه اینترنتی موجود هستند به هدف خود نزدیک شوند.

 

عمل بای پس معده

اگرچه این عمل یکی از راه های خلاص شدن از چاقی است، اما باید بدانید که باعث کمبود ویتامین D می شود، چرا که طی این عمل بخشی از روده برداشته شده و موجب کاهش جذب این ویتامین می گردد.

 

ویپل (عفونت گوارشی)

باکتری تروفریما ویپلی موجب بروز بیماری ویپل که یک بیماری نادر است می گردد. این عفونت از تجزیه شدن غذا جلوگیری کرده و در گوارش طبیعی اختلال ایجاد می کند. این بیماری بر توانایی بدن در جذب مواد مغذی نیز اثر می‌گذارد. باکتری‌ها، حفره‌های روده را که جذب‌کننده‌ی مواد مغذی‌اند مسدود می‌کنند، بنابراین ویتامین D نمی‌تواند جذب شود.

برای کمک به بهبود مشکلات گوارشی می توانید از مکمل های کمک درمانی برای این مشکلات استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات و تهیه این مکمل ها می توانید از داروخانه اینترنتی با ارسال رایگان کمک بگیرید.

محل زندگی

منطقه زندگی یک از فاکتورهایی است که روی میزان ویتامین D در بدن تأثیر گذار است. در مناطق ابری و سرد و هم چنین کشورهایی که غنی کردن نان و غلات در آنجا رایج نیست، احتمال بروز کمبود ویتامین D بیشتر است. هند یک نمونه از این کشورهاست. بیشتر کشورهای غربی معمولاً مواد غذایی را غنی‌سازی می‌کنند.

 

 

By 40sport