فیتنس بانوان چیست

شايد يكي از مهمترين تفريح همراه با ورزش براي افراد بويژه امروزه در ايران، ورزش بدنسازي باشد.  افرادي كه به اين ورزش رو مي آورند در ابتدا عموماً تفاوتي بين رشته هاي مختلف ورزش بدنسازي نمي بينند.  اما بايد گفت كه اينطور نيست. بدنسازي شامل رشته هاي مختلف نظير فيتنس ، بادي بيلدينگ ، بادي كلاسيك و … است.

هدف فیتنس چیست

افرادي كه به رشته هاي مختلف وارد مي شوند داراي شرايط متفاوتي هستند. براي مثال فردي كه از استخوان بندي درشتي برخوردار است و هيكل درشتي دارد. عموماً وارد رشته بادي بيلدينگ مي شوند. اما فرادي كه از استخوان بندي درشتي برخوردار نيستند و هيكل جمع و جوري دارند. رشته فيتنس براي آن ها بهترين گزينه پيش روست. در اصل در رشته بدنسازي اصولا حجم زيادي به بدن داده مي شود. تمرينات آن تعداد كم وزنه با حداكثر سنگيني است اما در فيتنس هدف ، تقويت قدرت عضله اي است و در آن تعداد وزنه هاي بالا با وزن متوسط مي باشد.

فیتنس چیست فیتنس 1400

در فیتنس نیازی به وزنه ها سنگین نیست

در اصل در فيتنس نيازي به تمرين با وزنه هاي سنگين نيست. وزنه زدن نيز راحت ترين راه براي رسيدن به توده عضلاني است. هدف اصلي در بدنسازي حجيم ساختن بدن و در فيتنس ، متناسب و خوش فرم نمودن آن است.

در فيتنس سوزاندن چربي هاي اضافه نيز صورت مي گيرد. در بدنسازي اصولا دوره اي به اسم دوره حجم و افزايش وزن وجوز دارد. در حالي كه در فيتنس دليلي براي افزايش حجم و افزايش وزن وجود ندارد این ورزش به دليل ظرافت خود بيشتر مورد توجه بانوان است و بدنسازي مورد علاقه آقايان است.

ظرافتی در بدنسازی وجود ندارد

اما در بدنسازي هيچ ظرافتي ديده نمي شود و بيشتر حجم عضله ها به چشم مي آيد. افرادي كه به رشته ورزشي فيتنس وارد مي شوند حدودا يك سال و نيم نتيجه مطلوب را مي گيرند. اين در حالي است كه تمام برنامه ورزشي و برنامه غذايي و تمرينات هوازي را به طور منظم و پي در پي انجام داده و از وقفه انداختن بين تمرينات آن خودداري كنند.

تفاوت فیتنس و بدنسازی

تفاوت فیتنس و بدنسازی

باید گفت هر چند که فیتنس نسبت به بادی بیلدینگ بدنسازی ظرافت بیشتری دارد. اما باید یاد آور شد که این موضوع اصلا از محبوبیت بدنسازی کم نکرده و این رشته طرفداران خاص و همیشگی خودش را دارد.

زنان ایرانی به دلایلی چون کمبود وقت، پول و امکانات ، مسايل اجتماعي، کمبود علاقه، ناآگاهي، عدم مهارت و توانايي و مشکلات سلامتي مشارکت کمی در فعالیت های ورزشی دارند. در حالی که وجود زنان سالم و با نشاط، سلامتي جسم و روح جامعه را به همراه خواهد داشت.

تقویت بعد روانشناختی و موجب زیبایی

فیتنس بانوان در بعد جسماني و روان شناختي موجب زيبايي و تناسب اندام تقويت و درمان جسم، آرامش روان و اعصاب، افزايش اعتماد به نفس، تخليه انرژي و عامل پيشگيري از استرس و افسردگي در زندگي روزمره مي شود . همچنین در بعد اجتماعي تاثيرات فراواني بر زندگي اجتماعي بانوان دارد. به طوري كه ورزش موجب جلوگيري از آسيب اجتماعي، افزايش تعاملات اجتماعي، گذران اوقات فراغت، كارايي در زندگي روزمره و سلامت و نشاط اجتماعي است.

فیتنس بانوان

هدف از فیتنس بانوان چیست

فیتنس بانوان با هدف تناسب و فرم دهی به اندام صورت می گیرد. همچنین از وزنه های سنگین استفاده نمی شود. فیتنس بانوان با چربی سوزی و کاهش کالری همراه است و اندامی زیبا و متناسب را به شما هدیه می دهد. از آنجا که هدف فیتنس بانوان حجم دهی عضلات نیست، عضلات کمتری درگیر می شود و با انجام حرکات کششی و ورزش های هوازی قدرت عضلات افزایش می یابد. فرم دهی به پاها انجام گرفته و شکم عضلانی می شود. فیتنس بانوان باعث افزایش تراکم استخوان ها می شود. خطر ابتلا به بیماری های چون ناراحتی های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ریه و سرطان سینه کاهش می یابد. کاهش کلسترول، بالا بردن میزان انرژی، افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس، از بین بردن افسردگی و در نهایت آرامش و کنترل وزن از اثرات فیتنس بانوان است.

نکاتی درمورد ورزش فیتنس برای بانوان

عدم تحرک در زنان ایرانی باعث شیوع پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی شده است. بانوان در هنگام ورزش به مقدار کافی آب بنوشند. افرادی که سیگار مصرف می کنند یا میزان فشار خون و کلسترول آنها زیاد است لازم است که قبل از انجام هر حرکت ورزشی با پزشک مشورت کنند.

By 40sport