bcaa

تغذیه مناسب در کنار ورزش می تواند شرایطی را فراهم سازد که در کنار دستیابی به سلامتی، می توانیم شاهد رشد عضلات خود باشیم،اما زمانی فرا می رسد که مشغله کاری یا تغذیه نامناسب باعث بر هم خوردن این توازن می شود،

 ورزش بدن سازی

اموزش بدنسازی

بقیه درادامه مطلب

در این زمان تنها ناجی ما مکمل های غذایی سالم می باشند که با مصرف آنها می توانیم این توازن را برقرار کرده و منتظر رشد عضلات باشیم.اما نکته اصلی این است که واقعا چه مکمل هایی می توانند برای ما موثر باشند.

به جرأت می توان گفت که تنها تعداد محدودی از مکمل های تولید شده توسط کمپانی های سازنده،می توانند به ما کمک کنند.برای انتخاب بهترین مکمل ها باید به سراغ محصوالتی برویم که طی سال های متمادی توانسته باشند توانایی های خود را به اثبات برسانند. از جلمه این مکمل می توان به پروتئین وی،کراتین،گلوتامین،کربوهیدرات های ترکیبی و آمینو اسیدهای شاخه ای اشاره کرد.

آمینواسیدهای شاخه ای و اهمیت آن

آمینو اسیدهای شاخه ای متشکل از سه عضو با نام های لوسین،والین و ایزولسین می باشند،که بدن ما قادر به تولید آنها نیست و ما باید این آمینو اسیدها را از طریق مواد غذایی یا مکمل های خوراکی فراهم سازیم.

آمینو اسیدهای شاخه ای و دانشمندان:

دانشمندان در تایوان با مطالعه تاثیرات آمینواسیدهای شاخه ای بر روی یک گروه از دانشجویان مرد (۱۹ تا ۲۲ سال)که در رشته تربیت بدنی تحصیل می کردند به نتایج باورنکردنی دست یافتند.

شرکت کنندگان در این آزمایش به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول که دارو نمای گلوکز به میزان ۱۲ گرم در روز دریافت می کردند و گروه دوم افرادی که با دریافت ۱۲ گرم آمینو اسید شاخه ای در روز که شامل ۵۴ درصد لوسین،۱۹ درصد ایزولسین و ۲۷ درصد والین می شد مورد آزمایش قرار گرفتند.

هر دوگروه با پیروی از یک رژیم غذایی منظم (بجز روز پانزدهم) و انجام فعالیت ورزشی با شدت پایین تا متوسط طی ۱۵ روز مورد بررسی قرار گرفتند.

در روز پانزدهم هر دو گروه اقدام به انجام یک مسابقه ورزشی شامل ۲۵ دقیقه شنا آزاد و شنای کرال سینه به مسافت ۶۰۰ متر کردند.

بیست ساعت بعد از مسابقه با انجام آزامیش شاهد افزایش مقادیر غلظت اوره،PHو۳MH (متیل هیسترین) در ادرار گروهی که دارونما مصرف کرده بودند شدند،اما گروهی که آمینواسیدهای شاخه ای دریافت کرده بودند هیچ یک از اتفاقات فوق را تجربه نکردند.این بدین معنی است که مکمل آمینو اسید شاخه ای از تجزیه پروتئین یا همان پروتئولیز در عضلات جلوگیری می کند و با حمایت از عضلات و کاهش تخریب بافت های عضلانی در طی تمرینات پر شدت باعث افزایش مدت زمان تمرین و به تعویق افتادن خستگی می شود.اما نقش آمینو اسیدهای شاخه ای تنها به موارد فوق ختم نمی شود.

آمینواسیدهای شاخه ای در مقابل خستگی مغز و سیستم عصبی

همزمان با افزایش فعالیت های مغز میزان ترشح تریپتوفان افزایش می یابد و در نتیجه آن توانایی مغز در انجام فعالیت ها کاهش یافته و ما احساس خستگی می کنیم.

از آنجایی که آمینواسیدهای شاخه ای با تریپتوفان برای حمل و نقل به مغز رقابت می کنند،مصرف خوراکی آمینواسیدهای شاخه ای باعث کاهش جذب تریپتوفان و در نتیجه به تاخیز افتادن خستگی در مغز می شود.

نتیجه گیری:

اگر شما هم به فعالیت های بلند مدت ورزشی مشغول هستید جدایی از نوع ورزش یا فعالیت،برای به تاخیر انداختن خستگی مغز و همچنین جلوگیری از تجزیه پروتئین عضلات می توانید یک دوز حدود ۱۰ الی ۱۵ گرم از مکمل آمینواسید شاخه ای(BCAA) را قبل از ورزش میل کنید. اگر به مکمل خالص BCAA دسترسی ندارید،پروتئین وی و کازئین می تواند یک منبع عالی از آمینواسید های شاخه ای و دیگر آمینو اسیدها باشد.

By 40sport

دیدگاهتان را بنویسید