چه ورزش هایی برای سرطان مفید است؟

ورزش های مفید برای افرادسرطانی| ورزش مفید

چه ورزش هایی برای سرطان مفید است؟

سرطان اگر چه نامی ترسناک دارد اما باید گفت پایان راه نیست چرا که در بعضی سرطان‌ها انجام چند حرکت ساده ورزشی می‌تواند سرطان را از پای در آورد‌.

سرطان بیماری نا آشنا اما و اگرهای مختلفی در زمینه درمان آن و افزایش قوای ایمنی بدن در مبتلایان به آن با خود هم‌چنان به همراه دارد و در حال حاضر علاوه بر رشد چشمگیر درمان‌های پیشرفته در زمینه‌ی سرطان موضوع مراقبت حین این بیماری به ویژه انجام ورزش‌های مختلف در مبتلایان به سرطان بسیار مهم است موضوعی که باعث شده امروز تحقیقات محققان و پژوهشگران در خصوص بهبود وضعیت بیماران پایه‌اش به مرزهای ورزش و افزایش قدرت بدنی در این ارتباط نیز باز شود.

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، تعداد بیماران سرطانی از 11میلیون و 800 هزار نفر در سال 2005 با 55 درصد رشد به 18 میلیون و 200 هزار نفر در سال 2020 خواهد رسید.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی سرطان انگلیس به بیش از ۶۹ درصد از بیمارانی که مبتلا به سرطان روده هستند توصیه نمی‌شود که ورزش کنند. این در حالی است که مطالعات مختلف نشان داده است ورزش‌ها و نرمش‌های سبک که انرژی فرد را بیش از حد کاهش ندهد می‌تواند در زمین زدن بیماری مهلک سرطان حکم معجزه را داشته باشد.

دکتر وحید سبحانی رییس مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزشی بیمارستان بقیه الله تهران گفت: متأسفانه هنوز مکان‌های ورزشی مناسب برای این بیماران مهیا نیست.

دکتر وحید سبحانی، در رابطه با ورزش‌هایی که بیماران سرطانی می‌توانند انجام دهند، گفت‌: همان‌طور که آگاه هستید بیماری سرطان بسیار گسترده است که اگر به موقع درمان شود و بیماران به موقع ورزش کنند بهبود می‌یابند‌.

ضرورت متخصص دوره دیده‌ برای ورزش سرطانی ها

رئیس مرکز تحقیقات فیزیولوژی بیمارستان بقیه الله تهران در خصوص مربی ورزشی مناسب برای این بیماران افزود: دو نوع ورزش وجود دارد، ورزش‌های هوازی و مقاومتی، که ورزش‌های هوازی باید بیماران با توجه به نسخه‌ی ورزشی تجویز شده و دستورالعمل‌های ورزشی مناسب اجرا گردد. حتی شدت ورزش، مدت ورزش و نوع ورزش با توجه به نوع سرطان و آزمایش‌های موجود حائز اهمیت است که فرد در چه مدت زمان و در چند روز باید انجام دهد‌.

وی افزود: البته برخی از مراکز توانبخشی قادر به پذیرش این افراد هستند اما متخصص دوره دیده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

انگیزه برای ورزش کردن حرف اول را می‌زند

وی در خصوص ارتقاء سلامت در این بیماران اظهار کرد: اولین مورد قابل توجه انگیزه این افراد برای ورزش کردن است که شاداب‌تر  می‌شوند و باعث می‌شود علائم بیماری خود را تحمل کنند‌، این امر باعث می‌شود کیفیت زندگی فرد افزایش ‌یابد.

سبحانی در خصوص برنامه‌های ورزشی برای سرطانی‌ها گفت: در فدراسیون‌ ورزش‌های بیماران خاص برنامه‌هایی در حال اجرا است تا مربیانی برای بیماران سرطانی آموزش ببیند تا به این بیماران در انجام حرکات ورزشی کمک کنند‌.   

بیماران سرطانی سراغ کدام ورزش‌ها بروند

ورزشکاران معمولا برنامه سالم و منظمی برای زندگی دارند (چه از نظر غذا و چه از نظر ورزش) بنابراین تحریک‌های ورزشی سبب ترشح بعضی از هورمون‌های درونی می‌شود که قادر به فعالیت سلول کشی سلول‌های لنفوسیتی تحریک شده و در نتیجه موجب دفاع بدن علیه متاستاز شود پس با کاهش چربی‌های اضافه موجب کاهش سرطان رحم، سینه و روده‌ی بزرگ می‌شود.

دکتر محمود معتمدی متخصص ارتوپد اظهار کرد: بیماران سرطانی می‌توانند با یک برنامه ریزی مناسب اعم از غذای سبک(استفاده نکردن از فست فود) انرژی مورد نیاز روزانه‌ی بدن خود را تامین کنند و در کنار آن با ورزش‌ها و نرمش‌های سبک تا حدودی به بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

این جراح و متخصص ارتوپدی در این باره می‌گوید: یک سری از ورزش‌ها و نرمش‌های سبک از جمله  شنا، پیاده روی، ورزش‌های کششی و هر ورزشی که نیاز به قدرت بدنی کم و سبک دارد به عنوان یکی از راههای پیشگیری و کنترل خستگی بیماران تحت اشعه درمانی پیشنهاد می‌شود.

ورزش شکارچی استرس‌های ناشی از سرطان

وی در خصوص تمرینات بدنی افزود: این تمرینات موجب کاهش استرس می‌شوند زیرا فعالیت‌های فیزیکی،  کاهش فشارهای روانی و تغییرات هورمونی را به همراه دارند. بنابراین نگرش افراد سرطانی  به خود و زندگی خود منجر به کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود.

وی در خصوص ورزش‌های سبک بیان کرد: یکی از ورزش‌های موثر برای بیماران سرطانی حرکات کششی برای افزایش انعطاف پذیری بدنشان است.

وی همچنین ادامه داد: ورزش‌های هوازی همچون پیاده روی‌های مرتب و نرمش‌های کششی ساده در بهبودی عملکرد قلب کمک می‌کند اما در مقابل این افرد نباید در وزرش‌های سنگینی که باعث خستگی و کاهش انرژی کافی می‌شود همچون کوهنوردی، وزنه برداری،فوتبال، بسکتبال و ورزش‌های رزمی فعالیت داشته باشند.

دکتر کامبیز نوین متخصص آنکولوژی با توجه به درمان بیمار و نوع بیماری سرطان در خصوص ورزش کردن بیان کرد: این بیماران به علت درمانشان و نوع سرطانی که مبتلا شدند بخشی از انرژی‌شان کاهش می یابد پس بهتر است که بیمار هر گونه فعالیت بدنی خود را با پزشک در میان بگذارد، در هنگام خستگی ورزش کردن را رها و استراحت کند.

سرطان پایان زندگی نیست‌، اگرچه نام سرطان هول آور است و بیمار در ماه های اول درمان یاس و نا امیدی بر او غلبه می‌کند اما باید گفت با سرطان هم می توان جدا از دارو و درمان جنگید که ورزش کردن و داشتن روحیه سالم و با نشاط یکی از سلاح‌های موثر در این جنگ تن به تن است.  

 

By 40sport

دیدگاهتان را بنویسید