شیوع بسیار بالای کمردرد در معاینات بدو استخدام طب کار

با توجه به اینکه امروزه همه ما ساعات زیادی از شبانه‌روز خود را سر کار می‌گذرانیم، از جمله شایع‌ترین آسیبهای ناشی از کار که جوامع امروزی را به شدت درگیر کرده‌است، آسیبها و اختلالات اسکلتی-عضلانی بویژه کمردرد است. کمردرد شایع‌ترین شکایت کارکنان و علت بیشترین ساعت کار از دست‌رفته است که علاوه بر مشکل سلامتی باعث ضرر و زیان اقتصادی زیادی می‌شود. به همین علت جهت پیشگیری از این آسیبها در معاینات طب کار قبل از استخدام افراد، تحت عنوان معاینات بدو استخدام انجام می‌شود تا در صورت تشخیص کمردرد فرد به کاری که خطری برای وی نداشته باشد گمارده شود.

علت ایجاد کمردرد شغلی چیست و در چه مشاغلی بیشتر ایجاد می‌شود؟

علت دقیق بسیاری از کمردردها مشخص نیست و خود به خود خوب می‌شوند اما اکثر کمردردهای شغلی در اثر آسیب به رباط‌ها، عضلات و در برخی موارد اندک در اثر بیرون زندگی دیسک بین مهره‌­ای یا آسیب به استخوان‌های ناحیه کمر ایجاد می‌شوند. این آسیب‌ها و اختلالات اسکلتی-عضلانی ممکن است بعلت موارد زیر باشند:

  • کار تکراری
  • کار جسمی سنگین
  • وضعیت کاری ایستا و بدون تحرک
  • خم شدن و چرخیدن مکرر
  • بلند کردن، هل دادن و کشیدن اجسام
  • ارتعاش و لرزش
  • عوامل روحی و روانی-اجتماعی

در اکثر مشاغلی که با عوامل ذکر شده در بالا مواجهه دارند مانند پشت میزنشین‌ها، نقاش‌های ساختمانی، نجارها، کارگران انبار و بسته‌بندی، رانندگان، پرستاران و بسیاری از مشاغل دیگر که به علت ماهیت کارشان مجبورند مدت‌زمان طولانی در یک وضعیت ثابت مانند ایستادن یا نشستن باقی بمانند یا بدن خود را در پوسچرهای نامناسب قرار دهند در معرض ابتلا به کمردرد هستند.

علائم کمردرد چیست؟

  • احساس بی‌حسی، گزگز و درد کمر و اندام‌های تحتانی
  • درد تیز در ناحیه کمر و باسن که با نشستن شدید شده و با ایستادن بهتر می شود
  • ناتوانی در خم شدن، نشستن و ایستادن برای طولانی مدت همراه با احساس درد که به باسن و پاها کشیده شده و گاهی با کرختی و سستی همراه است

درد پایین کمر که به سبب عادت‌های کاری شما به وجود می‌آید، اگر نادیده گرفته شده و بدون درمان رها شوند ممکن است به شدت افزایش یابند و منجر به بیرون‌زدگی دیسک و حتی انجام عمل جراحی شوند.

پیشگیری از کمردرد با انجام به موقع معاینات

همیشه بهترین راه درمان، پیشگیری از آن است. یکی از راههای تشخیص کمردرد شغلی و سایر آسیب‌های ناشی از کار مراجعه به طب کار و انجام معاینات طب کار است. در این معاینات وضعیت سلامت کارکنان و بیماریهای شغلی با توجه به عوامل زیان‌آور و استرسورهای محیط کار سنجیده می‌شود. در صورت تشخیص آسیبهای ناشی از کار و بیماریهای شغلی، ارتباط آن با شغل فرد بررسی می‌شود. اگر پزشک طب کار تایید کند که اختلالات اسکلتی-عضلانی و یا درد کمر فرد ناشی از شغل وی است بایستی پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود. در مواردی شاید لازم شود که فرد شغلش را عوض کند و یا وظایف کاری وی تغییر یابد تا مواجهات او با عوامل ایجاد کننده بیماری کاهش یابد.جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت مرکز تخصصی طب کار پرانا مراجعه فرمایید.

 

By 40sport