تکنیک های تغذیه در تابستان

تکنیک های تغذیه در تابستان

تکنیک های تغذیه در تابستان

1- تعریق زیاد

در ماه‌های گرم سال بطور معمول جهت دفع گرما و تنظیم تعادل حرارتی در بدن، عمل تعریق شدیدتر از سایر اوقات سال انجام می‌شود.

تعریق شدید موجب دفع مقدار زیادی آب از بدن می‌شود. چنانچه میزان آب دفع شده، از طریق نوشیدن مقدار کافی آب تامین نشود، انسان در معرض کم‌آبی قرار می‌گیرد که از بارزترین عوارض آن، کاهش کارایی، احساس خستگی، کوفتگی و ضعف و سستی است و در مراحل شدید کم‌آبی، عوارض بسیار وخیم و ناگواری در بر دارد.

 

2- حذف یکی از وعده‌های اصلی غذایی

معمولا بعلت گرمای هوا، افراد در وعده ناهار تمایلی نسبت به مصرف غذا‌های پخته و گرم از خود نشان نمی‌دهند. در بسیاری از موارد وعده ناهار در برنامه غذایی حذف می‌شود و یا به مصرف میان وعده اکتفا می‌گردد.

حذف یک وعده غذایی و یا مصرف غذایی مختصر و ناکافی بجای وعده ناهار، موجب می‌شود که معده مدت طولانی خالی از غذا بماند و شخص در طول روز دچار گرسنگی و دل ضعفه بشود، در نتیجه به استفاده از هله هوله‌های پر کالری پناه می‌برد

3- پر خوری در وعده شام

حذف یک وعده غذای اصلی اکثرا موجب پر‌خوری در وعده‌های دیگر می‌شود حذف وعده ناهار یا مصرف میان وعده‌های مختصر به جای غذای اصلی موجب گرسنگی در طول روز شده و به هنگام شام شخص از غذا‌های مفصل و معمولا چرب و پر‌کالری استفاده می‌نماید این فرم تغذیه علاوه بر آن که موجب چاقی و اختلالات قلبی عروقی می‌شود، عواقب ناگوار دیگری نیز در بر دارد از جمله آن که:

– در تابستان به علت بلند بودن روز‌ها و دیر تاریک شدن هوا، وعده شام در ساعات دیر وقت شب و نزدیک به ساعت خواب میل می‌شود این امر باعث اختلال در خواب و بروز بی‌خوابی یا بد‌خوابی می‌گردد و آرامش و آسایش شخص را دچار اختلال می‌نماید.

در نتیجه سوخت مواد انرژی‌زا که بطور معمول بمقدار زیاد و بیش از حد لزوم در وعده شام به بدن رسیده است، دچار اختلال شده و بجای آنکه این مواد بطور کامل متابولیزه شده و انرژی مورد نیاز سلول‌ها را تامین نمایند، تبدیل به چربی می‌شوند و در بدن ذخیره می‌گردند که نتیجه آن بروز چاقی است.

 

 

4- سفرهای تابستانی

مسافرت به نقاط خنک و خوش آب و هوا در فصل تابستان و در بحبوحه گرما یکی از تفریحات بسیار لذت بخش هموطنان عزیزمان است.

این قبیل سفرها با وجود آنکه بسیار شیرین و خاطره‌انگیزند و موجب آرامش و رضایت خاطر افراد می‌شوند، اما می‌توانند در عین حال اشکالات و پیامدهایی نیز در بر داشته باشند. از جمله آنکه:

– در مسافرت معمولا برنامه غذایی شخص دچار اختلال می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند در ایام خوش و شاد زندگی نبایستی هیچ‌گونه تحریم و ملاحظه‌ای در مورد الگوی غذایی مصرفی خود داشته باشند و استفاده از انواع مواد خوراکی (حتی فاقد ارزش تغذیه‌ای و مضر) را برای خود مجاز می‌دانند.

این امر بخصوص در اوقات سفر توسط مسافران اعمال می‌شودکه پیامد آن بروز عوارض و بیماری‌های مختلف است.

– در سفرها اکثرا افراد در رستوران غذا صرف می‌کنند. غذاهای تهیه شده در رستوران‌ها معمولا بسیار چرب و پرنمک است و برای تمام افراد اعم از بزرگ و کوچک، پیر و جوان، زن و مرد و افراد سالم و بیمار، زیان‌آور و پرخطر می‌باشد.

حتی برای افراد در سنین پایین عمر و نیز افراد سالم هم می‌تواند مضر و بیماریزا باشد. علاوه برآنکه چنانچه رستوران‌های مورد نظر از جنبه بهداشتی مورد اعتماد نباشند می‌توانند موجب بروز مسمومیت‌های غذایی بشوند.

از سری مطالب سایت بدنسازی،برگرفته ار تندرست نیوز

By 40sport

دیدگاهتان را بنویسید