غذاهای چاق کننده

چه غذاهای چاق میکنن , غذاهای چاق کننده

به گزارش سایت بدنسازی وقتیکه درمورد تندرستی حرف میزنیم همه به لاغری و کم کردن کالری می اندیشند. در بعضی از موارد اشخاص میخواهند برعکس این کار را انجام دهند. خیلی از دوستان من علاقمند به ورزش هستند و دائم به دنبال افزایش وزن جهت بهبود قابلیت های خود می باشند. بعضی افراد هم به طور کلی کمبود وزن دارند و برای اینکه سالم باشند و انرژی بیشتری بدست بیاورند به دنبال افزایش وزن هستند. یکی از مشکلات شایع که در راه اضافه کردن وزن بوجود می آید استفاده بیش از حد از غذاهای پر کالری و بی ارزش از نظر مواد مغذی است. این شیوه به جای اینکه باعث به وجود آوردن عضله بشود باعث بدفرم شدن بدن و افزایش توده چربی میشود. در این مقاله به شما ۱۰ غذا معرفی میکنیم تا بتوانید افزایش وزنی سالم با چربی کم داشته باشید.

چاق کننده


?️ منابع گیاهی?
آرد
ماکارونی
برنج
حبوبات
سیب زمینی
غلات

?️ منابع حیوانی?
گوشت
جگر
غذاهای دریایی
شیر

? میوه ها?
سیب
هندوانه
طالبی
موز

این موارد بالا بکنار حالا به موارد پایین دقت فرمایید

تخم مرغ  : چه غذاهای چاق میکنن , غذاهای چاق کننده

تخم مرغ معمولی دارای ۷۰ کالری است. ۵ گرم چربی، ۶ گرم پروتئین و مقداری کربوهیدرات. تخم مرغ میان بدن سازان غذایی محبوب است زیرا به راحتی میتوان تعدادی از آن را به وعده غذایی اضافه کرد و کالری اضافی دریافت کرد. خوردن تخم مرغ خام در کنار گوشت خطرناک است. اما تخم مرغ خام را میتوانید با شیر و انواع نوشیدنی ها مخلوط کنید و میل کنید. حتی طعم آن را نیز حس نمیکنید ( اگر این کار را میکنید جتما به خاطر داشته باشید تخم مرغ را چک کنید که ترک نداشته باشد). پروتئین موجود در تخم مرغ برای ساخت عضله به بدن کمک میکند، چربی موجود در تخم مرغ منبع قابل توجهی از انرژی را برای بدن محیا میکند و همچنین میزان تستوسترون را افزایش می دهد. تخم مرغ حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به انعطاف مفاصل و سلامت سلولهای بدن کمک میکند. در سالهای اخیر زرده ی تخم مرغ ( قسمت زرد ) بدنام شده است. برای مثال املت بدون زرده میخورند و یا فقط از سفیده ی تخم مرغ به جای کل آن استفاده میکنند. دلیل این بدنامی این است که زرده ی تخم مرغ سرشار از کلسترول است و بر این باورند که خطر بیماری های قلبی را بالا میبرد. حقیقت این است که تخم مرغ دارای کلسترول خوب است که کمک میکند میزان کلسترول های بد بدن کاهش پیدا کند. یک عنصر به نام کولین نیز هست که در زرده ی تخم مرغ پیدا میشود. کولین باعث کاهش ساخت چربی در قلب میشود و به بازسازی سلول ها کمک میکند. همچنین مشخص شده روی خلق و خو هم تاثیر دارد.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی در هر قاشق غذا خوری تقریبا ۹۴ کالری دارد. ۴ گرم پروتئین، ۸ گرم چربی، و ۳ گرم کربوهیدرات. کره بادام زمینی را میتوانید به راحتی با غذاها مخلوط کنید. این کره را میتوانید در انواع مختلف تهیه کنید مثلا نوعی که در تکه های بادام زمینی هم هست و یا نوعی که کامل مخلوط شده است. من کره بادام زمینی طبیعی را توصیه میکنم چون معمولا با روغن های سالم درست میشود. کره بادام زمینی که طبیعی باشد نشانه اش این است: وقتی در قوطی آن را باز میکنید روغن باید بالایش جمع شده باشد و برای استفاده مجبورید ابتدا آن را هم بزنید. همچنین کره بادام زمینی طبیعی را باید در یخچال نگهداری کنید. کره بادام زمینی به دلیل اینکه با غذاهای زیادی میل میشود مناسب است. میتوانید آنرا روی میوه ها و سبزیجات بمالید و میل کنید. میتوان آن را روی یک تکه نان مالید و خورد. اگر واقعا از طرفداران کره بادام زمینی هستید حتی میتوانید آن را خالی هم استفاده کنید.

قسمت های پرچرب گوشت

اگر هدفتان کاهش وزن است مسلما برای تامین بخشی از پروتئین به سراغ گوشتهای کم چرب مانند سینه ی مرغ، گوشت راسته، و گوشت ماهی میروید. برای کسانی که بدنبال افزایش وزن هستند گوشتهای پرچرب ایده آل تر است. چربی حیوانی سرشار از پروتئین است و میزان تستوسترون را افزایش میدهد. تستوسترون هورمونی است که بیشتر در بدن مردان است و به بدن کمک میکند بیشتر عضله بسازد. همچنین باعث کاهش بافت چربی در بدن میشود ( ذخایر چربی ). انواع گوشت را میتوانید به صورت مستقیم و یا در بسته بندی تهیه کنید. ران و پای مرغ دارای گوشت پرچب است. استفاده از سوسیس و کالباس به عنوان جایگزین اصلا انتخاب درستی نیست.

لوبیا ها

لوبیا ها غذاهای فوق العاده ای هستند که تقریبا تمام مواد مغذی که نیاز دارید را شامل میشوند. بیشتر انواع لوبیا تقریبا یک اندازه مواد مغذی دارند. به طور متوسط یک فنجان لوبیا شامل ۲۲۵ کالری است. ۱۵ گرم پروتئین، ۴۰ گرم کربوهیدرات و همچنین سرشار از فیبر هستند. لوبیا ها انواع مختلفی دارند. لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه و غیره. بیشتر لوبیا ها را به صورت کنسرو شده در فرشگاه ها پیدا میکنید. تمام کاری که باید انجام دهید گرم کردن آن با اجاق گاز یا مایکروفر است. در کنار کره بادام زمینی لوبیا یکی از آسان ترین غذاهای این لیست برای تهیه کردن است.

سبزیجات سرشار از نشاسته

سبزیجاتی که سرشار از نشاسته اند سیب زمینی های ساده و شیرین، نخود فرنگی و ذرت هستند. این سبزیجات سرشار از کربوهیدرات هستند و تقریبا هیچ چربی و پروتئینی هم ندارند. آنها غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان می باشند. کالری موجود در این سبزیجات بسیار بیشتر از مواردی مانند بروکلی و مارچوبه است. برای ساخت عضله و افزایش وزن بدن به کالری برای تامین انرژی نیاز دارد. این سبزیجات منبعی عمده از انرژی برای تمرین و ساخت عضله به بدن میدهند. مقدار بالای مواد مغذی همچنین برای دیگر اعضای بدن نیز مزایایی دارد.

میوه ها

میزان کالری موجود در میوه ها ممکن است باعث تعجب بعضی افراد شود. بعضی از رژیم های کم کالری کاهش میزان میوه را تجویز میکنند. یک سیب کوچک حدود ۵۰ کالری دارد و یک فنجان خرمای ریز ریز شده حدود ۴۹۰ کالری دارد. به دلیل این میزان کالری بالا بعضی از میوه ها گزینه ای کامل برای میان وعده و یا قرار گرفتن در کنار وعده ی اصلی هستند. همچنین میوه ها سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند.

غلات کامل

غلات کامل هم جزو آن دسته از مواد غذایی هستند که در سالهای اخیر بدنام شده اند. کربوهیدرات موجود در گندم یکی از غنی ترین غذاها از نظر مواد مغذی است و بسیار مناسب برای افزایش وزن است. غلات کامل کالری بالایی دارند و از نظر پروتئین و چربی پایین هستند. گندم کامل در میان غلات دارای فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. از نمونه های این نوع غذاها میتوان به نان کامل ( نان سبوس دار ) ماکارونی کامل ( سبوس دار ) جو کامل و برنج قهوه ای اشاره کرد. دلیل اینکه کربوهیدرات ها بدنام شده اند این است که غلات تصفیه شده که بسیار هم محبوب هستند از عوامل اصلی ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی هستند. غلات تصفیه شده از پوسته دانه جدا شده اند و بیشتر ارزش غذایی غلات در همان پوسته است. بعد از تصفیه هم شیره ذرت و شکر به آن اضافه میکنند. غذاهایی مانند برنج سفید، نان سفید، ماکارونی بدون سبوس از این دسته هستند.

روغن های سالم

زیتون، کانولا، بادام، دانه کتان و روغن نارگیل همه سالم هستند. یک قاشق چای خوری از آنها حدود ۱۲۰ کالری دارد و در این روغن ها ۱۵ گرم چربی وجود دارد. ارزش غذایی این روغن ها بسیار مشابه یکدیگر است. میزان چربی اشباع این روغن ها بسیار کم است پس همینطور که باعث افزایش وزن میشوند کلسترول را هم پایین می آورند. من نمیگویم که یک قاشق چای خوری روغن را خالی خالی بخورید. با این کار ممکن است دیگر هیچ وقت سمت این روغن ها نیایید. چنین روغن هایی برای پخت و پز مناسب هستند. میتوانید قبل از پخت مرغ و ماهی روغن را روی آن بریزیدو یا تخم مرغ صبحانه را با آنها سرخ کنید.

شیر کامل یا شیر شکلات

یک لیوان شیر کامل دارای ۱۵۰ کالری است. ۸ گرم پروتئین، ۱۳ گرم کربوهیدرات و ۱۳ گرم چربی . پروتئین به بدن برای ساخت عضله کمک میکند و چربی های اشباع باعث تولید تستوسترون و افزایش رشد عضله و کاهش چربی میشود. شیر شکلات یک نوشیدنی مناسب برای ورزش است. این نوشیدنی برای ریکاوری استفاده میشود. شاید شیر شکلات کمتر کلسیم داشته باشد اما با پروتئین موجود در آن میتوان عضله ساخت. وقتی برنامه ی افزایش وزن را شروع میکنید شیر کامل را قبل از ورزش استفاده کنید و شیر شکلات را مقداری پس از ورزش بنوشید. هر دو نوع شیر دارای کلسیم و نوعی هورمون به نام IGF-۱ هستند که این هورمون به بدن دستور میدهد که عضله بسازد. شیر سبک است و اضافه کردن آن به برنامه غذایی کاری آسان است. شیر قطعا یکی از غذاهای فوق العاده است زیرا دارای مواد مغذی عالیست و روی افزایش وزن و بهبود عضله ها تاثیر مثبت دارد.

آجیل

تمام آجیل ها نسبتا کالری بالایی دارند و منبعی از مواد مغذی هستند. انواع مختلفی از آجیل مانند بادام، گردو، بادام زمینی، پسته، و غیره وجود دارد. یک فنجان بادام خورد شده تقریبا ۵۲۹ کالری دارد. ۴۵ گرم چربی ( بیشتر چربی غیر اشباع ) ، ۲۰ گرم کربوهیدرات و ۲۰ گرم پروتئین. آجیل ها جدای اینکه کالری و مواد مغذی متراکم دارند، همچنین حاوی میزان زیادی منیزیم، کلسیم، و ویتامین E هستند که تاثیر مثبت روی سطح کلسترول دارد. اگر میخواهید وزن اضافه کنید و کمی عضله بسازید این ۱۰ غذا به شما کمک خواهند کرد. باید این را بدانید که رسیدن به وزن مناسب ممکن است زمان ببرد. غذاهای پرکالری که ارزش غذایی ندارند نخورید. اگر دوست ورزشکاری دارید یا کسی که به دنبال افزایش وزن است با او همراه شوید این مطلب و تجربیات خود را با همدیگر به اشتراک بگذارید.

By 40sport

دیدگاهتان را بنویسید